blog motivatiebrief en cv intro


Motivatiebrief lay-out

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

In een motivatiebrief wil je graag jouw argumenten naar voren brengen. Informatie over jezelf, je kwaliteiten, motivatie voor de baan, de meerwaarde voor het bedrijf, etc. Hoe zorg je ervoor dat de manier waarop je een motivatiebrief indeelt nu bijdraagt aan de kracht die jouw argumenten meekrijgen? 

Overzicht en focus

 
De meest simpele tip is overzicht en focus. Door alinea's aan te brengen zorg je voor een overzichtelijk geheel en kan je per alinea een focus leggen op een argument of onderwerp dat je in die alinea aan wilt halen. Schrijf je je gehele motivatie in één alinea, dan weet de lezer niet goed meer waar de nadruk op ligt en verliest je brief aan kracht! 

Modellen


Professionele brieven gebruiken theoretische modellen om een bepaalde logica aan een brief toe te voegen. Door deze logica is de brief beter leesbaar en daardoor is de kracht van jouw brief groter. Een model dat gehanteerd kan worden is het AIDA-model. Dit staat voor Attention - Interest - Desire - Action. In feite zorgt dit model dat je de aandacht trekt met je openingsalinea, de interesse wekt, een bepaald verlangen creëert en tot slot een bepaalde actie stimuleert van de lezer. Het is niet ondenkbaar, dit gebeurt regelmatig, dat een brief een niet iets andere volgorde vraagt en daarmee de volgorde van de 'letters' anders is. Zorg er in ieder geval voor dat jouw brief logisch is en het de lezer maakt! Dit maakt jouw brief beter en krachtiger!

Succes met het schrijven van je motivatiebrief!

Team motivatiebrief